Tuesday, August 28, 2007

أحسن ناس ــ شعر عامي





ــ أحسن ناس ـــ


هقعد اقول مواويل
والناس تحدف طوب
مكنش ليه عنتره
مكنش ليه شيبوب

وأقعد اغني بصوتي
الاقي السما ألوان
والاقي جنبي زبالة
حواليها كوم دبان

طول عُمري واد هليس
وطالع صايع وبرم
بروح ميدان رمسيس
واتمشى لحد الهرم


وطول السكة ماشي
عمال بعاكس مزز
اقابل الشويش
يشدني وانحجز

واضربلي كام سيجارة
أعمل احلى دماغ
لا انا ضد الحكومة
ولا عايش بالدراع

وطول الليل أغني
وأقول يا عين يا ليل
الاقي الست تقولي
اصبر !!
الصبر جميل

وامشي وانا مش شايف
معرفش أي قدامي
والاقي واحد مشدود
اااه دا كان اخواني




بلدنا بلد الفن
والرقص والجدعنة
لو كان الهز فن
فوسطي فيه معجنة

ومشيت أكتر وشوفت
شاب في إيده موبايل
ضاربلي فـــ شعره جيل
وعاملي فيها استايل

وامشي كمان واشوف
البوي والجيرل فريند
لا حصلنا الصومال
ولا حتى طولنا الهند


بلدنا دي عجيبة
وأعجب من العجب
لو شوفت الصورة عدلة
يبأى الكتاب أتقلب

والأعجب من دا كله
ينادوا بالحُرية
عايشين احلى حياة
وسلام وديمُقراطية

أخدنا إيه م الغرب
غير هلس ومسخرة
ونقول احنا الفراعنة
ودا اللي جايبنا وره

هقول ايه يا ناس
وهشكي لمين حالي
مصاريف وديون كتير
شاغلة كتير بالي

هي قناة السويس
عاملالنا ايه يا ناس
لا شوفنا منها فلوس
ولا حتى كوم اقفاص



ولا فلوس السياحة
اعرف خدوها فين ؟
اوعى تقول حاجا !!
يمكن نروح فــ !!
كمين

بلدنا دي عايشة
والنهب فيها شغال
الأصل اسمه وزير
والمهنة ليه
نشال !!

ونيجي يوم نغني
وسلامنا للوطنية
ونقول الحالة عال
وفل ومية مية



عايشين يا ناس حياة
احلى من العسل
واللي يقول غير كدا
نلاقيه للسجن
وصل !!

لا هنافق ولا هكابر
ولا هنادي بصوت عالي
انا ابن بلد صحيح
بس الشرف غالي

شرف مين يا عم
سيب الملك للمالك
الكل فيها متعذب
والأكتر فيها هالك

لو كنت ماشي انتا
براحة جنب الحيط
مش شايل منشورات
لأ شايل
معاكـ كبريت!!



تولع السيجارة
وتهيس مع البنات
وتدخل نت
تشيت !!
وتقولي خد وهات

يعم فوق وصحصح
شوف قوتك وقوت عيالك
ركز معايا وفوق
شوف ايه اللي جرالك ؟؟

مش شايف أي حاجا
عملوله غسيل دماغ !!
لا عارف أي حاجا !!!
ولا يملك قرش ساغ

يلا بينا نغني
للكورة والمنتخب
أهلاوي ؟!!!؟
لأ زملكاوي ؟!!!؟
لمن منهم تنتسب ؟ !

شوفت الفيلم الجديد ؟
ايوه اكيد يا عم !
شوفت هيفا بترقص ؟
اه !!!
للنقطة كنت بلم


ويقولك ايه هنكتب
اغاني في الشرف
شرف مين يعمي
ابعد بلاش قرف !!

احنا عايزين نبايع
وننطاطي راسنا ليهم
نعيش دايماً قفا
مختوم ياما بإيديهم




خش يا بني وعلم
ع الحزب ع الحبايب
لا تقولي كبر ونفض
ما ضميرنا مات و غايب

عايشين يا ناس في ظلم
و سجن وبهدلة
واكبر حاجا نشوفها
صحفي عامل
بلبلة !!

يعم روح واتلهي
وشوفلك تمن حشيش
خلي الدماغ صاحي
ولعها يابا وعيش !!

روح شوف كليب روبي
او فيلم عادل إمام !!
ومتقولش حكومة وحشة
أوعى !!
تاخد إعدام

متقولش ايه اللي بيحصل
متقولش ايه اللي جرى
كل ما نطلع خطوة
نرجع مية لوره


ونمشي مع الحكومة
نقول الله عليها
لا عارفين السياسة
ما الكُل بيفتي فيها


ونقول سلام كمان
للدين وللأمانة
لو كان ضميرك حي
روح اقرب
اجزاخانة !!!



جبلك سم قاتل
وسم نفسك بيه
مش لازم ويا مايه
خليها كركاديه !!!



عايز تقول الحق ؟
ولا هتشهد زور ؟!
وتاخدلك المعلوم !!
وتغطي ع المستور

يعم ربك حافظ
هو لوحده العليم
بأن الزمة صاحية
اديني
كام مليم ؟!!

و هقولك كل حاجا
وهقول احلى كلام
هتسقف في المجالس
وتزود الأختام !!

هنبيع بنك مين !!
موافقة م الجميع
يطلعلنا الخبر
مع اشيك
مذيع !!!


يا عم هاتلك كيلو
من الكوسة بتاعتنا
هتوصل للمُراد
بس ابأى ادينا حتة ؟


عارف انا اقصد ايه ؟؟!
لأا عيب انا مش مرتشي
انا عايز كادو
وحاجا كدا
شفتشي !!!

يا عم سك ولخص
وهات من الأخر
هنعيش نقول مواويل
والقاري ليها ساخر



سلام عليكم


محمد البري ،،ـــ

11 comments:

sa'7so'7te said...
This comment has been removed by the author.
Mo7amed Elbery said...

لأ يا دكتورة مفيش باقي :p

منورانا اصلي لو نشرت كل اللي بكتبه يبأى هعوز بلوج لوحدي انشر فيه الشعر بتاعي والأغاني :d

وانا مش فنان قوي يعني بس سيبك أكيد عجبتك القصيدة :) قصدي الشعر الحلمنتيشي دا او اقول العامي :d مُعبر

بس اوعي تبلغي عني :d

منورانا :) بجد

break said...
This comment has been removed by the author.
Mo7amed Elbery said...

منورة يا دكتورة انا عدلت فيها كمان عشان تبأى اشيك واظرف واحسن :)

بس مش كل الــ " جداً جداً جداً " انا مش حمل الجداً دي كُلها :D

الواحد ميجبش تقدير زي كدا في الكُلية :d

انتي لحقتي تبلغي دا احنا ولاد كُلية وحدة :(

اوكـ ،، مش خايف برضو :p

kalcool said...

كلام جميل جدا يابرو
كلام يودى المعتقل حدف والحمد لله

انا عارف ان انته ناوى تشمعلنا البلوج :D

Mo7amed Elbery said...

:d هههههههههههههه اشمع مين يا عم انتا مالك قايم وفاير عليا كدا :d

وع العموم انا هعمل كارنيه الحزب الوطني بحيث أن جه اي كمين ابأى في المضمون ــ ومتشدش وانا ماشي ــ واتلقح في السجون

الله عليك loooooooool

The Sad Smile said...

شعب غلبان ملوش غير فى البتنجان
ايوة هما احسن ناس من حبهم فى القلقاس
ويا سلام على الكوسة فى مصر المحروسة
مش رافضة ولا بهاجم انا بس بحب الطماطم
وعمار يا مصر عمار من حبنا فى الخيار
فالحين بس فى السَلطة وسيبنا ظلم السُلطة

Mo7amed Elbery said...

العب يا باشا :)

منورانا يا جميل وبجد انتي كلامك احسن مني ،،، قلم جامد معانا اهو ــ هتبأى مُبارزة ـ

Gre8 Welcome Rany

marmora said...

وادينا بندردش ورانا ايه ورانا ايه!!
:D
بجد شكلك علي أخر أخرك دة انت بهدلت البلد
:D
بس عندك حق في كل كلمة قولتها احييك عليها:)

Mo7amed Elbery said...

:d هههههههههههه مش على أخر أخرق قوي يعني زي مُقدمة قصيدة عامية استنبطت منها فكرة دي

لأجل الحق بكلمة حق هكتب أنا موال ـــ هننصر حق وكلمة لأ لازم أكيد تتقال

واحد ضعيف مش لاقي قوت يومه ــــ والتاني أقوى وليه ؟ عشان اكيد نشال

واحد عايش نعيم والمال كمان سايب ـــ واحد عايش مرار ؟ تلاقيه دا كان خايب

واحد عاش النهار يعمل بذمه ودين ــــ والتاني كان نصاب وضميره كان غايب

ـــــــ برضو دي الأصل واخدت منها دي ـــــ

مش شايل قوي من حاجا والله لأ بالعكس انا حاسس اننا هنتغير وعن قريب قوي بس كان لازم اطلع اللي جوايا في صورة هزلية يعني اصف في أول الأبيات الشعر والأدب في العهد الحالي وبعدين أصف الأغاني في تاني فقرة ويتوالى وصف الشباب ،،، السياسة ،، الحكومة ـــ

والحمدُ لله ان طلع عندي ولو جزء بسيط من الحق في كلامي دا :)

منورانا دايماً وأهلاً بحضرتك :)

break said...
This comment has been removed by the author.