Friday, August 10, 2007

رحلتي في عالم المنتديات والمدونات = قمة التفاهه




رحلتي في عالم المُدونات والمُنتديات

بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على اشرف الخلق سيدنا مُحمد الصادق الوعد الأمين

أما بعد ،،،

الموضوع هيجعلني اتكلم باللغة العامية اكثر من الفصحى

يا جماعة يا زوارنا يا اخوانا في المدونات والمُنتديات ليا سؤال بسيط بس ؟

ليه بأت المواضيع تافهه ؟ وليه كُل واحد يدخل يعمل بوست على موضوع تافه اصلاً ؟

انا نفسي اعرف ؟

ادخل منتدى او بلوج جامد الاقي مواضيع كويسة ميتردش عليها نهائي وموضوع تافه يترد عليه فوق الـ 25 رد .. نفسي أعرف ليه؟

هل أحنا اصبحنا مسلوبيين التفكير والعلم والمعلومات والثقافة ؟ مبقاش لينا غير في الهلس والكلام الهجص دا ؟ هل احنا اصبحنا من كتر " عبقريتنا الخارقة " مبقيناش نتكلم في المواضيع العامة لأنها زي ما قال عمرو دياب " خلصت فيك كل الكلام " ليه بأى انا نفسي افهم ، هل زي ما قال حماقي " خلص الكلام " او زي ما قال صادق في اغنيته " خلصت الحكاية وخلاص احنا في أخرها " ، الله أكبر يا جماعة استطعنا اننا نخلص الكلام في كل المواضيع الحيوية فأتخنقنا قولنا نعمل مواضيع تافهه نروح بيها عن نفسنا ؟

ممكن حد يتهمني بأني بهاجم حد والله انا ما بقصد اي حد انا فيه مدونات ومواقع بحترمها وبحترم أصحابهم جداً لا داعي للذكر ولا مجال للحصر أكيد ؟

بس انا اتخنقت لما أدخل الاقي دا بيحصل يا جماعة ؟ هل هنفضل تافهيين كدا ليوم نبعث او ليوم ما نموت ؟ امتى تفكيرنا هيصحى ونبدأ نتكلم في حاجات في سننا وليه منتكلمش في حاجات أكبر من سننا كمان ؟

العباقرة أحسن مننا في إيه ؟ والعلماء دول أحسن مننا في إيه ؟

بل الغرب أحسن مننا ليه ؟ نفسي اعرف ليه ؟ لأنهم وقت الجد جد ووقت المرح واللعب للهزار وبس اما احنا بأينا شعب مهييس وبيقضي وقته بأي حاجا واصبحنا فاضيين

وزي ما قال المثل " الفاضي يعمل قاضي " ، وبسم الله ما شاء الله الوقت الفاضي بتاعنا كتير قوي يا جماعة ، اه احنا في الأجازة مثلاً بنصلي وبنذكر ربنا وبتعبد ، ونخرج ويا صحابنا ، ونقرأ ، وندخل نت ، ونتفسح ، وبنلاقي وقت للتفاهات صح ؟ بنعمل كل حاجا من دي وبنلاقي وقت للتفاهات ؟

نفسي اعرف إيه وجه الإستفادة انك تشارك في " بلوج " او " مُنتدى " بتعمل ايه انا شايف اني بقدم رسالة والله في الحوار والتفكير ؟

هل كلكم شايفين انكم بتقدموا رسالة ؟ ولا هنقضيها هلس وضحك وبس

انا فكرة الموضوع جاتلي لما شوفت أخر بوست للدكتور محمد " Kalcool " وبجد دا شجعني اني اكتب الموضوع

ليه يا جماعة نصبح تافهيين وعُبط للدرجادي ؟ ولإمتى ياريت رد ؟

ولو حد قرأ الموضوع مش عايزة يرد بينه وبين نفسه بس يقول إيه استفادته من اللي انا قولته من مشاركته في البلوجات والمُنتديات

ياريت أسباب منطقية للتفاهه ؟ وليه لما واحد يحكي بيحكي عن نفسه مواقف قديمة ؟ عشان نخلي الناس تضحك ؟ على كدا افتح انا موسوعة او انشر كتاب بمواقفي عشان الخلق تضحك ؟

ممكن كمان نفتح ركن للدردشة اه ؟ وانا صغير كنت يا جماعة بعمل كزا وكزا وكزا

يجي رد في بوست " هههههههههه والله بوست شديد ايه دا ايه الجمال دا والله هموت على روحي من الضحك " هل هي دي معاني الذاتية في نظركم ؟

الله اعلم ربنا يكرم

هنفضل تافهيين لإمتى سؤال يطرح نفسه وكل واحد يجاوب في سره او برد دا يرجعله بس دا رأيي ؟


وانا اسف لو حد فهمني غلط بس والله انا ما بوجه كلامي لحد مُعين

والله المتسعان

والسلام مسك الختام

سلام الله عليكم ورحمته وبركاته

4 comments:

kalcool said...

عندك حق يابرى
بس زى ماقولتلك هوه ده الى ماشى دلوقتى هتعمل ايه بقى؟
بقينا سطحيين وتافهين جداا
ربنا يهدينا كلنا يارب

loza said...
This comment has been removed by the author.
Mo7amed Elbery said...

أولاً شُكراً ليك يا محمد ومنور البوست بتاعي يا بني

فعلاً للأسف بقينا سطحيين وتافهيين جداً ومش عارف امتى هنفوق ونركز

ناس اتسألت امتى كانت حرب 73 قال معرفش

واحد بيسأل واحد يعنيلك ايه 23 يوليو قاله يوم زي باقي الأيام

هههههههههههههه شوف ازاي يلا مشكور يا بوب ع المرور منورني

Mo7amed Elbery said...

دكتورة لوزا أولا منورانا بجد والله العظيم

تاني حاجا انا بجد بدأت أزعل فعلاً من اخر بوستين ليكم المستوى قل بس ان شاء الله هيرجع زي الأول وأحسن

بس انا اتكلمت من واقع وتجارب ــ تعرفي يا دكتورة انا لما اخرج ويا صحابي واطرح موضوع مهم للنقاش ديني او سياسي محدش يرد وينفخوا ويقولولي بطل تتنطط ونقطنا بسكاتك ـ اتكلم في موضوع هايف واغاني وكليبات وكورة ومين ومين يااااااااه يا سلام كدا مية مية يسمعوني ولو فضلت اتكلم 24 ساعه

فدا اصابني بإحباط من الجيل الحالي

انا مقصدش حد بنفسه بس الجيل اصبح تافه لأغلب حد مش كله بس الأغلبيه

ووجهة نظرك واضحة والله وانا ملياش دخل بالمدونة والله انا اغلب كلامي عن المنتديات وكدا

ووصل مُرادك

لا تطويل ولا حاجا واهلا منورانا دايماً يا دكتورة

وشُكرا لحضرتك