Wednesday, August 15, 2007

::*::امام مرآتى::*::



::*::امام مرآتى::*::

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
اكيد كلنا ياجماعه بنقف وبنبص على نفسنا فى مرايتنا
فيه الى بيقف يظبط شعره ويعدل القصه
وفيه الى الى بيقف يظبط قميصه
الى اخره

مفكرناش كده فى مره نبص على نفسنا
ايوه نبص على نفسنا مش شكلنا...تبص على نفسك انته
تبص وتسال نفسك كده
هل انت راضى عن نفسك كده
شايف نفسك كده صح
ضميرك مستريح من الى انت فيه
شايف انك بتعمل كل الى عليك
اسأله كتير لازم تسألها لنفسك وتشوف انته رايح منين وجاى منين

وبما ان انا الى كاتب الموضوع فهحكى عن نفسى انا
انا بالنسبه ليا عمرى ماوقفت ادام مرايتى ولقيت ان انا كده راضى عن نفسى
مش عارف ليه
نفسى اعرف انا ليه مقصر
هل ده استعباط منى ولا حظ سىء ولا ايه بالظبط
مش عارف
كتير بيقولولى انت كويس وانت مش عارف ايه
بس انا شايف غير كده خالص
انا شايف نفسى انسان تافه مش عارف هوه بيعمل ايه ولا بينيل ايه
يعنى يمكن لما كنت صغير كان ليا هدف عن الى انا فيه دلوقتى
يعنى لما كنت صغير كان نفسى ادخل صيدله وابقى دكتور صيدلى
والحمد لله ربنا وفقنى فى كده ودخلت الكليه الى انا عايزها واختارتها
وبعدين ؟
انا دخلت الكليه من هنا وخلاص
كأنها نهايه الدنيا
خلاص حسيت كان مليش هدف بقى
مانا خلاص الى كنت عايزه حققته
مكنتش اعرف ان ده لسه بدايه تحقيق الهدف
فقضيت فتره من التوهان واللامبالاه الى عمرى ما عشتها فى حياتى
لحد ما جت الصدمه الكبيره
شيلت الترم الاول....
ايوه شيلت الترم الاول فى اول ترم ليا فى الكليه الى هيا امنيه حياتى
سالت نفسى هل انا استحق كده؟؟
لقيت فعلا استحق كده واكتر من كده كمان
طيب ليه كده رغم ان انا مظلوم فى مواد ؟
هوه حظك كده
يعنى ايه حظى كده
اللهم لا اعتراض انا عارف انى قصرت اكيد
ومكنتش مهتم بالكليه خالص
بس انا بشوف اصحاب ليا اقل منى
وبيستعبطوا اكتر منى بكتير
والحمد لله ربنا سهلهم ونجحوا
هرجع واقول برده اللهم لا اعتراض
وانا عارف ان ده نصيبى وانا راضى بيه
والحمد لله على كل شىء
ده جزء يعتبر كنت مقصر فيه
يتبع بعد كده فى موضوع تانى بقيت التقصيرات

والحمد لله يا جماعه انا راضى بنصيبى
بس دى كانت مجرد فضفضه كده
وياريت كلنا نقف قدام مراياتنا ونشوف ان كنا راضيين عن نفسنا فعلا
ولا كالعاده ....لأ؟؟


written by:kalcool

4 comments:

loza said...

المشكله انى بعمل الحكايه دى كتييييير
وساعات بتقلب معايا انى بكره نفسى

اما بقى بالنسبه للهدف فى الكليه دى
مش عارفه اقول ايه
اول مره احس انى عايشه عشان اعيش:(

kalcool said...

dr:loza
اهلا بحضرتك
بالنسبه بقى للحكايه دى
انا بعملها على طول
وللاسف مفيش مره الاقينى راضى عن نفسى
امنيتى انى ارضى عن نفسى ولو لمره واحده
ياريت وبدعى ربنا من كل قلبى

بالنسبه للهدف
ياريت برده يبقى عندنا هدف
علشان منبقاش عشوائيين

وميرسى لحضرتك

Mo7amed Elbery said...

:d محدش بيبأى راضي عن نفسه والله يا كلكل بص يعم هكلمك بمنتهى البساطة عمر بن الخطاب بنفسه والصحابة كانوا بيخافوا وبيحاسبوا نفسهم ومش هذكر مواقف ياما

بس بجد الهدف واسع قوي من المووضوع والموضوع دا خلاني أكتب موضوع الـ 12 مصطلح اللي خارج قاموس حياتنا في مصر والله بجد ويارتنا نراجع نفسنا ونحاسب نفسنا بصرامة

وربنا يهدينا جميعاً ويثبتنا ويهديلنا نفسنا ونرضى عنها ولو قليلاً

مشكور يا محمد

kalcool said...

برو حبيب قلبى
والله يبنى الواحد بيحول بيصلح من نفسه على اد ما اقدر
بس نعمل ايه بقى فى حاجات ساعات بيبقى القدر والنصيب اقوى منك فيها
وربنا بس يوفقنا كده ونقدر نرضى نفسنا على اد ما نقدر

وشكرا ليك على تعقيبك