Tuesday, October 2, 2007

::*::زحمه يا كليه زحمه::*::

::*::زحمه ياكليه زحمه::*::
الحمد لله ياد ياكلكول اديك دخلت صيدله اهوه
لا وايه صيدله طنطا يخربيت دماغك يا جدع
دانته مشكله
وازيك يا دكتور والدكتور راح والدكتور جه ومش عارف ايه







كل الكلام ده كنت بسمعه السنه الى فاتت من كل الى يعرفنى او حتى يعرفنى معرفه سطحيه
لحد ما اتنفخت وبقيت خلاص هفرقع
المهم دخلت الكليه ابص الاقى عدد بسم الله ماشاء الله ربنا يزيد ويبارك
قلت يمكن دخلت كليه غلط
لا هوه فعلا انا دخلت كليه غلط
سألت البشر الى جمبى صيدله دى يا جدعان
ايوه يبنى فى ايه
شكلك مش من هنا على فكره




قلت طب ازاى صيدله والعدد ده
دى كليه قمه ياعم
قمه ايه يبنى
مش بقولك شكلك مش من هنا مش مصدقنى
طيب يا جماعه اكيد فى حاجه غلط
الكلام ده مينفعشى
ادخل اى سكشن الاقيه زحمه
والمحاضره كنت بحضرها يا ايما ورا او على السلالم
والحمد لله كانت سنه زى الفل عليا وشيلت الترم الاول
قولت مش مهم والحمد لله على كل شىء
وادينى استريحت من الزحمه







ادخل الدفعه الجديده على امل ان العدد هيبقى صغير
ده لان التنسيق كمان عالى
دى الكليه واخده من 98 فى الميه
ابص الاقى دفعه اكبر بكتيييير من الدفعه بتاعتى
ياربى
بس استنتجت ولله الحمد استنتاج مهم جدا
::*::ان لم يكن من الزحمه بدٌ فمن الهبل ان تكون مغفلا ::*::
اصل هروح فين وهعمل ايه
وطبعا مش هقدر اهرب من الواقع يعنى وللاسف مش بأيدي تغييره
انا كنت اقترحت يجيبوا نص الدفعه ويضربوها بقنبله واهوه العدد يخف
وياريت لو حد من دفعه اعدادى قرا كلامى ده
نصيحه من اخ ميحطش فى دماغه حكايه العدد دى لانه لو حطها فى دماغه هيتعب بجد




بعد الرغي الكتير ده بقى
انا هدفي من الموضوع ده سؤالين
هل يا جماعه كليه الصيدله هتبقى كليه الشعب القادمه؟؟؟؟؟؟
وهل الكليه هتستحمل الاعداد دى ازاى؟؟ مش قادر افهم
والى بيأكدلى ان كليه الصيدله هتبقى كليه الشعب
انى سمعت من اكتر من مصدر ان طلاب العلوم تخصص كيمياء
ممكن ليهم انهم يكملوا صيدله
يعنى زياده الطين بله
وده طبعا الى متمناهوش يحصل


written by kalcool

9 comments:

shoshr said...

الاجابه كلها فى كلمتين

يبقى انت اكيد فى مصر؟

لا بجد موضوع الاعداد ده قضيه مفزعه لان كل الى هايتخرجوا دول هايبقوا مسئولين عن حياه الناس
وبعدين كل سنه بيقولوا هايقللوا الاعداد ولكن ..العكس صحيح


وربنا يستر

sa'7so'7te said...

كلكول
احنا عملنا زيك كده بالضبط اول مادخلنا الكلية خصوصا كمان ان احنا بنسافرلها و خدنا نفس الصدمة و يمكن زيادة
اما عن انها كلية الشعب ولا لأ فانا بيتهيألى انها اكبر نسبة طلبة خصوصا انها تان مكانة بعد طب و خصوصا ان الناس بقت بتهرب من طب عشان طويله و عشان مكتفية

و تحياتى

loza said...

سيبوا كلمه كليه الشعب دى لتجاره او حقوق
بصراحه انا عمرى ما روحتهم
بس اسمع ان الحياه عندهم صعبه

اما عن كليتنا
فالحمد لله السكاشن قللوها

والمحاضرات الحضور فيها قل شويه
طبعا مش كلها بس رضا

kalcool said...

dr.shshr:

كويس ان حضرتك فكرتنى انى فى مصر
اصلى كنت نسيت

وموضوع الاعداد ده مش مفزع بس
ده مرررررررعب وبيهدد مهنتنا جدااا

ربنا يستر

نورتنى يا دكتور

kalcool said...

dr.sa'7so'7te:

لا انا بجد صدمتى اكبر من صدمه اى حد
على فكره انا كنت جاى محول كمان
مكنش ليا رقم و لااسم فى الكليه اصلا
ومكنتش متخيل ابدا ان كليه صيدله ممكن تبقى بالعدد ده

وبصراحه انا متمناش انها تبقى كليه الشعب لانها كليتى بردو:D

نورتينى يا دكتوره

kalcool said...

dr.loza:
حضرتك بتتكلمى على الفرقه الاولى
تعالى شوفى فرقه اعدادى عامله ازاى
ده السنه الى فاتت كانت ارحم بكتير
على العموم لنا الله

نورتينى يا دكتوره لوزه

The Sad Smile said...

يا حول الله يارب حاجه تقطع القلب سبحان الله هموت واشوف زحمة
عندنا فى علوم روقان روقان
الدفعه بتاع حاجة وسبعين مش بيحضر غير
بتاع حاجة واربعين
انا مرة روحت بدرى مكانش فى فى الكلية بنى ادم واحد تخيلوا بئا
وربنا انتوا فى نعمة
انا شاكلى داخله اؤر

Unknown said...

عارف انا مش عايزه اسودهالكم اوي بس للاسف ده واقع
عارف الماساه ده بقى بتبان اكتر لما بتتخرج لما تيجي بقى تدور على شغل وتسمع الارقام العجيبه اللي بنشتغل بيها ده
عارف انا المفروض اني بشتغل دلوقتي بقبض 200 جنيه نعمه من عند ربنا :D
والله همش مش مضايقني على قد مثلا ماتشوف كلام اهلك بقى احنا بنصرف بقالنا 5 سنين وكورسات وادوات وبتاع في الاخر تتبهدلوا كل البهدله ده
عامة في الاخر والله انا شايفه ان كل واحد يقدر يخلي نفسه ليه الافضليه انه يحاول تنمية مهاراته الشخصيه وكده
عامة ربنا يوفقكم ان شاء الله :)

اللهو الخفى said...

بص يا دكتور هنتكلم بالعقل في الاول احنا بلد فيهل 70 مليون مواطن يعني لو فيه 2مليون صيدلي يعني كل واحد هيجيله 35 مريض ده لو الشعب اصلا راح يتعالج
ومن ناحية كلية القمة فالموضوع موضه قديمه يعني ايام لما كان ابائنا في الكليه اما دلوقتي فكليات القمة اللي هي بفلوس و بتدي شهادة من كلية بره مصر يعني مثلا
ABC او GUCاو الجامعه الايطاليه او الكنديه...الخ
وممكن نقول معاهم تجاره انجلش و هندسة انجلش و اعلام انجلش و اعلام انجلش و سياسة و اقتصاد و اي حاجه انجليش
ههههههههههههههههههههه
و يمكن اني ما حسيتش بالزحمه وخصوصا ان دفعتي كلها علي بعضها 46 طالب و قسمي او الناس اللي في تخصصي 8 طلاب
بس كنت اتمنى انهم يكونوا اكتر من كده علشان اكون صداقه كتيرة
بس لو ده حصل هقتل العدد الزياده بصاروخ او هخطفهم واسفرهم الفضاء
علشان كده مش هبقى في مكان تابع لوزارة الثقافه هبقى تابع لمكان تابع لوزارة الصحة و الاسكان او تابع لةزارة النظافة و التجميل
غير ان ماينفعش اكتر من 8 مخرجين سنويا ده كتير

ثانيا كلمة الشعب او كلية الشعب كل الكليات كليات للشعب و ياريت ننهي عصر التعصب و التفاخر و التنطيط لاننا كلنا مكملي لبعضينا ما حدش افضل من حد الا باخلاصه لنفسه و بلده و عمله بعد اذنكملان هذا اول خطوة لظهور الكبرياء و عندنا في الاسلام حرام لقوله تعالى في حديثه القدسي:العظمة ازاري والكبرياء ردائي فمن نازعني فيهما القيته في النار..
واريد ان تعلم اول ذني عصي به الله تعالي هو الكبر عندما ابى ابليس ان يسجد لادم
اسف للاطاله ولكن هذه الكلمه بها كبرياء ربما غير مقصود و لكنه كبرياء ارجو ان تخبر كل من يقول مثل هذه الكلمات لانه الله تعالى قال(انه لا يحب المستكبرين)
وقال رسول الله صلي الله علي و سلم: لا يدخل الجنه احد في قلبه مثقال ذرة من كبر
حديثا اخر:بينما رجل يتبختر في مشيته اذ خسف الله به الارض فهو يتجلجل فيها الي يوم القيامه
حفظكم الله ورعاكم