Wednesday, October 24, 2007

فرشى التراب


فرشي التراب يضمني وهو غطائي
حولي الرمـــال تلفني بل من ورائي
واللحــد يحــكي ظلمـــة فيها ابـتلائي
والــنور خــط كـــتابه أنســي لقائـــي
والآهـــل أين حنـــانهم بـــاعوا وفائي
والصحب أين جــموعهم تركوا إخائي
والــمـــال أين هنـــائه صــار ورائــي
والاســـــــم? أـــين بــريقــه بين الثــناء
هــذه نــهاية حــالي فـــرشي الــــتراب
والحــب ودع شــــوقه وبـــكى رثــائي
والدمـــع جف مســــيره بعد الـبــــكاء
والـــكون? ضـاق بوسعه ضاقت فضائي
فاللــحد صار بجثتي أرضي سمائــــي
هذه نـــــهاية حالي فرشي الــــــــتراب
الخـــ?وف يملئ غربتي والحزن دائـــي
أرجو الثبات وانه قســــما دوائـــــــي
والرب أدعو مخــلصا آنت رجـــــائي
ابغي الهــــــى جنه فيها هنـــائي
========================================الموضوع ده انا نزلته نتيجه لحادث مأساوى حصل امبارحام وبنتها جيرانا توفاهم الله امبارح فى حادثه عند الكوبرى بتاع قويسنا كانوا متجهين للقاهره وكانوا اساسا لسه مخرجوش من البلد وصدق رب العزه حين قال "قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلا نَفْعًا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلا يَسْتَقْدِمُونَ"صدق الله العظيم
فا انا لما رجعت من الكليه وسمعت الخير حسيت كان انا الى مت مش هماوتخيلت لو كنت انا الى مكانهم دلوقتىمانا لسه جاى بردو من مواصلات وقرف
على العموم علشان متطولشى عليكم واجيبلكم اكتئاب زيي بطلب من كل واحد يدخل يدعيلهم بظهر الغيب ويقرأ لهم الفاتحه
وربنا يرزقنا واياكم بحسن الخاتمه
والسلام عليكم

1 comment:

Anonymous said...

البقاء لله وحدة
شد حيلك يا محمد