Friday, September 14, 2007

الحياه فى رمضان شىء تانى



الحياه فى رمضان شىء تانى


فى البدايه كل سنه وانتوا طيبين يا جماعه
بمناسبه شهر رمضان الكريم
وان شاء الله نطلع منه مغفورين الذنوب
نيجى بقى لموضوعنا
طبعا مع كل رمضان بيهل علينا
اكيد شكل الحياه بيتغير وبجد بيبقى للشهر ده نفحات وحاجات جميله جدا
وحقيقى الشهر ده من اجمل شهور السنه
وكمان للشهر ده طقوس وتقاليد خاصه وبتميزه عن اى شهر
فلازم نستغل الشهر ده لانه منحه من ربنا وفرصه للتكفير عن ذنوبنا
وياريت نقلل من الاكل شويه ...بلاش طفاسه
انا عن نفسى لا باكل فى رمضان ولا غير رمضان
اصل انا عامل دايت مزمن :D








بنبتدى يومنا طبعا فى رمضان بالسحور
فيه طبعا الى بيقوم من النوم يتسحر
وفيه الى بيفضل صاحى لحد السحور
بس المهم نتسحر
علشان نقدر نواصل ونصوم ومنجيش قبل الفطار نفصل شحن
وكمان رسولنا الكريم بيقول][تسحروا فأن في السحور بركه][ صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم.
وطبعا بعد مابنسحر مش بنام
اوعى حد ينام قبل ما يصلى الفجر
انا قولت اهوه
فيه الى بيقرأ قرآن بعد صلاه الفجر وده بيكون احسن وقت على فكره لقراءه القرآن








نيجى بقى للمؤكلات
الشهر ده طبعا بيجى بخيره
بيقى فيه الكنافه والقطايف وقمر الدين وغيره وغيره
وانا عن نفسى بحب اتفرج على بتاع الكنافه وهوه بيعملها معرفشى ايه الحكمه فى كده:D
بس اهوه ممكن تقولوا عبيط
او علشان بحب الكنافه
ياسلام عليها فى الشربات
تجنن
احم احم
نرجع لموضوعنا
ومن الحاجات السلبيه الى بشوفها فى الشهر ده
ان الشحاتين بيكتروا اوى
انا عن نفسى بيصعبوا عليا والله
بس مش عارف هل صح ولا غلط ان احنا نديهم فلوس؟؟؟
وطبعا فى الشهر ده بقى
بتكتر العزومات وبيزيد الترابط الاسرى بين العائلات
وبنقرب من بعض كتييييير
وفيه ناس بتتجمع فى الشهر ده فى بيت العيله
ويفطروا كلهم مع بعض
وفعلا بيبقى احساس جميل اوى
وبعد الفطار بعد مالواحد يأربع جردلين ميه
بنقوم نتوضى علشان نصلى العشاء والتراويح
ونخرج بعد التراويح نتمشى وكده
علشان الاكل ميكبسشى على الواحد
واهوه الواحد يهضم بردو :D

شوفتوا اد ايه ده شهر جميل جدا
ياريت السنه كلها بقت الشهر ده
والله الحياه دى كانت بقت جنه
ولازم نشكر ربنا على الشهر ده بالاخلاص فى الصوم ونحاول نخلص القرآن ولو مره واحده على الاقل
written by: kalcool

9 comments:

sa'7so'7te said...

ana knt ba2ol kda
le7ad ma geh 2awwel yom
we la2en e7na f sheben we mo3zam 2araybe f cairo la2etna beneftar lewa7dena
2olt 3ade
basset mn elshebbak la2et elshare3 msh metzayyen zay kol sana
2olt 3ade
shewayya we ba3d elfetar mama namet 3ashan ta3bana we baba nezel yesalle we ana 2a3adt lewa7de
2olt 3ade

shewayya we ana sahrana we ba2ra kor2an seme3t sot farmala babos mn elshebbak la2et enno 7asal 5er ma7addesh garalo 7aga
lekn ezzay lazem kol sawwa2 yetla3 we yet5ane2 we yeza33a2 we yedrab

we hna ba2a 2olt la da msh 3ade

kan hayen 3alayya 2a2ollohom ramadan karem

ma3lesh ana 2a7battak ya kalkol basha
bs ana f3lan mo7bata

Mo7amed Elbery said...

والله يا كلكول انا مش عارف انتا بتتكلم عن رمضان دا راجل صحبك ولا شهر رمضان !! بُص صراحةً انا خالتي اتوفت قبل رمضان بيومين ودا أثر فيا جامد ــ هو فعلاً أول مرة في حياتي بجد احس ان رمضان ملوش طعم مع حُبي للشهر دا وقداسته وهيبته وأجره عند ربنا بس فعلاً حاسس انه زي اي شهر عادي السنادي ــ يمكن هيغير علاقتي بربنا كتير جداً بس مهماً كان فبوفاة خالتي كدا كدا انا كنت هتغير لإن اللي حصل كان قاسي جداً اللهم لا اعتراض على القدر

بس بجد انا رمضان حاسه ملهوش معالم زي السنة اللي فاتت واللي قبلها واللي قبلها ــ واكمن رمضان السنادي جاي مع الدراسة فلربما دا مأثر جداً على احساس الناس بالشهر دا

اما روحانياً فالشهر دا انا حاسس بيه روحانياً فقط اما نفسياً وغيره لا اعتقد :(

حالتي النفسية وحشة من قبل رمضان والدليل اني لا باكل ولا بشرب عادي ههه اي حاجا كدا وبمشي حالي وكل يوم خناقة في البيت بسبب الأكل ــ ربنا يُستر قولتلك السنة دي فيها كتير قوي ــ انا متفائل خير ــ بس هنشوف في الأخر

Let us Wait & See

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
kalcool said...

dr:sa'7so'7te:-

ليه بس الاحباط ده كله يا دكتوره
انتوا يمكن بتفطروا لوحدكم لان قرايبكم فى القاهره زى ما قولتى
وده شىء عادى وطبيعى جدا

مممممممممممممممم
طيب انا عندى اقتراح
بما انكم خمسه
طيب ماتروحوا تصلوا التراويح مع بعض
وتخرجوا مثلا فى اى حته
او تروحوا بيت واحده فيكم وتقعدوا عندها تتكلموا وتدردشوا وكده يعنى

بيتهيالى الاحباط الى عندك ده من انك حاسه بفراغ علشان الاجازه وكده
ياستى ان كنتى مش بتطيقى البعد عن الكتب
اهى الدراسه جايه اهى :D

وانا بناشد السته بتوع صيدله
بانهم ياخدوا بأيد سخسوختى ويخرجوها من الاحباط الى هيا فيه
بيتهيالى ده دور الاصحاب

ونورتينا يا دكتوره
ومش عايز اشوف حضرتك محبطه تانى
اوك؟؟

kalcool said...

البرى:
ايه يا جدعان الحاله النفسيه الى انتوا فيها دى
البقاء الله يابرى وانا لله وانا اليه راجعون

بس يابرى عمر ماكان رمضان زى اى شهر تانى
يبنى ده شهر كله خير
اقرأ انته بس قرآن
وانته تبقى زى الفل

وبعدين اطلع من الحاله النفسيه الى انته فيها دى

وانا هقابلك بكره واكلمك

sa'7so'7te said...
This comment has been removed by the author.
shoshr said...

ايه الوصف التفصيلى ده كله

كل سنه وانتم طيبين

kalcool said...

enta se3ebt 3alaya ya kalkol wallahe
we2e3t ben etnen mo7beten
:D

elbaka2 lellah ya berry


شكلى هنضم ليكم قريب يا دكتوره والله

kalcool said...

ايه الوصف التفصيلى ده كله

كل سنه وانتم طيبين


وحضرتك طيب يادكتور
نورت البلوج والله

يارب كده منورنا على طول