Saturday, September 1, 2007

::*::دعوه للبساطه::*::



::*::دعوه للبساطه ::*::
بسم الله الرحمن الرحيم
اول امبارح كعادتى كل يوم خميس انى انزل بنها اتمشى وكده مع واحد صاحبى
حصل حاجه فريده من نوعها
او على الاقل فريده بالنسبه ليا يعنى
واحنا قاعدين على الكورنيش فى امان الله سمعنا صوت طبل وزمامير
قولت للواد عمر صاحبى ايه ده ياد
قالى ده شكلوا فرح يا زعيم (الزعيم الى هوه انا طبعا)
قولتله فرح هنا ازاى
وقولتله قوم بينا نشوف الحكايه ايه


روحت لقيت فعلا عروسه وعريس بيزفوهم على الكورنيش
حواليهم شويه ناس بتصقف وواحد معاه طبله واتنين بيزمروا
واعتفد ان الصور مش واضحه لان عمر صاحبى الله يكرمه معرفشى يصور كويس
على العموم انا عامل سهم على العريس وسهم على العروسه

نيجى بقى لموضوعنا
انا الحكايه دى عجبتنى جدا
لان الحكايه دى اكيد بتقلل من تكاليف الفرح الباهظه الى بتبقى على قفا العريس
يعنى انا نفسى اعرف لما العريس يدفع دم قلبه على قاعه مكيفه وبتاع
ويدفع كمان على الجاتوا واللذى منه
هيستفيد ايه؟؟
كفايانا فشخره كدابه بقى
ثانيا :الحكايه دى تنفع اوى الناس الى على اد حالها
يعنى الى مش يقدروا يكلفوا فلوس القاعه وكده
اهوه ادامهم الكورنيشات ماليه البلد
ينقوا الكورنيش الى على مزاجهم
ويتمشوا عليه فى الفرح
واهوه حاجه فري


ثالثا بقى:بعيدا عن الفقر والغنى
الحكايه دى مصلحه جدا
اولا هتقلل من عدد المعازيم وكده
يعنى هتقلل من الجاتوه والحاجه الساقعه
او بمعنى اصح مش هيبقى موجود لا جاتوه ولا حاجه ساقعه
وكمان الفرح يخلص سريع سريع
يعنى يا دوبك يتمشوا مره ويرجعوا وبعدين يروحوا
وكمان مفيش الصوت العالى بتاع الافراح الى فى القاعات
رابعا :الحكايه دى بتقلل من نسبه العنوسه بردوا
واهوه يعتبر حل كويس

بالنسبه ليا بقى انا نويت ولله الحمد
اعمل فرحى فى الصحرا
اهوه مش هيبقى فى معازيم اصلا
تقريبا هيبقى الا انا وعروستى ويمكن ابوهم وامهم
ااهوه نتاويهم فى اى حته
واخد عروستى واخلع انا
هههههههههههههههه
متخافوش هبقى اعزمكم
لانى عارف ان مفيش حد هيجى منكم اساسا
والى بيفكر يجى ميجيش
لانه هتاويه هوه كمان

وانا من هذا المنطلق ادعوا كل شاب وكل فتاه انهما يعملوا فرحهم على كورنيش او فى الصحرا
فى اى حته نائيه كده يعنى
وكل ماتبقى نائيه كل ما تبقى افضل
وسيبكم بقى من فشخره الافراح والقاعات المكيفه الى جايبانا ورا دى
وخليكم بسطاء
واخيرا اللهم كتر من كورنيشاتك وصحاريكى ونوائيكى يا حكومه :D
وانا مش عارف الحكومه هتعملكوا ايه ولا ايه بس
هتشغلكوا ولا هتشربكوا ولا هتأكلكوا
يا جدعان بلا بتاع بقى
ودمتم


written by :kalcool

10 comments:

Mo7amed Elbery said...

أولاً سلام عليكم

تاني حاجا بص يا دكتور محمد صراحةً والحق يتقال مش لأنك صاحبي انتا عارف ان البري أخر واحد في مصر ممكن يجامل

البوست دا أحسن بوست اتعمل في مدونة كدعوة للتأقلم مع الواقع والحياة بجد

بحييك عليه يا حُبي وبتمنالك كل خير

بس أكيد عشان انا انتيمك هتعزمني ع الفرح ويعم انا هجيلك وكفني في يدي :p عشان الحجج بتاعت الأطفال دي :)

جميل جداً وملخص وإسلوب روعة ربنا يحميك ــ

The Sad Smile said...

الموضوع مش بالبساطة دى
اى بنت او شاب دة بيكون حلم حياتهم الفرح دة
بس للاسف من اسمة
فرح
يعنى وقتة قصير
لو هيتعمل فى قصر او على النيل
اسمة فرح وسعادته الحقيقة فى فرحة جوانا
هيا دى الفرحة اللى مش بتدوم
بس وقتها اكبر
فرحة قلوبنا مش المظهر

kalcool said...

شكرا يابرى على ثنائك
بس مش للدرجه دى يا راجل
كده اخد مقلب فى نفسى :D

وميرسى مره تانيه على مرورك

kalcool said...

رانيا:
عارف ومقدر ان الموضوع مش بالبساطه دى
بس الى لازم نعرفه ان الفرحه مش بالمظاهر والبهرجه وكده
الفرحه بتبقى فى القلب

وانا قصدى من كده التقليل من تكاليف الفرح وكده الى بتبقى عبء على العريس والعروسه

ممممممممممم
بس كده ده كل غرضى من الموضوع

وشكرا لمرورك يا جميل واهلا بيك معانا

sa'7so'7te said...

eh ya kalkol elbo5l da
fokkaha shewayya ya 3am :D
we ba3den ana knt bashof nas kda bs elsara7a kont fakrahom bey3melo kda b3d elfara7 nezam elfos7a ya3ne
we 3moman ana ha3mel fara7e " 3ala fard "
3ala elshat
we koloko ma3zomen

kalcool said...

هههههههههههههههه
والله يا دكتوره مش حكايه بخل

انا كل مافى الامر انى يمكن مقتصد شويه هههههه

الغرض من الموضوع التوفير وكده
بس واضح ان الفكره مش عاجباكوا

وبالنسبه لفرحك الى على الشط انا موافق اجى
بس بشرط محدش يرمينا فى البحر

وميرسى لحضرتك على المرور

loza said...

اولا الف مبروك على الديزاين الجديد

بالنسبه بقى لموضوع البوست
انا معاك ان مصاريف الفرح بتبقى على الفاضى بس مش يتعمل على الكورنيش لانه ملكيه عامه مش من حقهم انهم يعملوا عليه الفرح بدل البلديه ما تيجى تلمهم واكيد حضرتك سمعت عن الى عملته فى البر الشرقى

ممكن بقى اى سطح بس مش هيبقى رومانسى

انا كمان كنت بفكر اعمله على البلاج بس مش البوريفاج يا ظوظو:D

sa'7so'7te said...

الا صحيح يا كلكول
انا خير اللهم اجعله خير
بفتح البلوج بتاعكم اول امبارح كده
لقيت موضوع للبرى بعد موضوعك و قريته وجيت ارد
الكهربا قطعت كتير
تانى يوم كان الموضوع مش موجود
انا بصراحة متعودة لما ارد على بلوج جديد يبطل كتابة او يسافر او اى حاجة
بس دى اول مرة اجى ارد على بوست يتمسح
انا كدة اتطورت اوى

kalcool said...

dr/loza:-
اولا الله يبارك فيكى وانتوا بردوو اللوك الجديد واللون الاخضرعامل شغل
والفانوس هايل


ثانيا ....معتقدشى ان البلديه ممكن تعملهم حاجه لانهم مكانوش عاميلن كوشه وقاعدين على الكورنيش
لا دول كانوا بيتمشوا وحوالهم زمامير وناس بتصقف
فانا اقصد كده

واقتراح حضرتك جميل اوى
فوق السطح
ياسلام حيث الهواء العليل

طيب لما حضرتك تعمليه على البلاج
هتعزمينا ولا ايه النظام:D

kalcool said...

dr/sa'7so'7te:-

اها عندك حق
هوه فعلا كان فى موضوع بعد موضوعى
بس هوه منكشى للبرى هوه كان ل رانيا(the sad smile)
بس هيا كانت حطاه فى الدرافتس علشان كانت لسه هتراجع فيه وكده وتضيف عليه
البرى الله يكرمه ويرضى عنه شافه فى الدرافتس قام عمله ببلش

ورانيا شالته لانه مكنشى كامل

بس هيا دى كل الحكايه