Tuesday, February 19, 2008

جامع الشواهد ـ للبري وأبو خالد !! ـ

أولاً : بسم الله الرحمن الرحيم



ثانياً : من هنا ومن فوق منصة الحديث ومنبر الكلام ـ على اني بخطب ـ بعتذر بجد عن مستوى المدونة اللي بأى في النازل قوي لإنشغالي بس والله مشاغل ـ والكُلية تطلع عين الواحد ـ ومشاكل النت اللي وقفت في الأجازة وكدا !! بس انا قولت إزاي لأ لازم ارجع بحاجا جامدة ـ وان شاء الله تكون جامدة زي ما تصورت ـ

دي عبارة عن شعر عامي ـ بيني وبين واحد صحبي ع الإيميل ـ يُدعى بالإسم ـ خالداً ـ وخالد حبيبي إعدادي هندسة حلوان ـ وانا بكلمه في يوم ع الإيميل سرحنا شوية وقولنا نكتب اي حاجا كدا ع الماشي




قالوا زمان يا ناس
الغالي تمنه فيه
أجيب منين فلوس
يا خلق وأشتريه !!ـ

وأعمل إيه يا عالم
الحاجا غالية نار
في ناس تاكل فيليه
وتحلي بالخيار !!ـ

حتى دا كيلو الفول
كمان غالي علينا
ورغيف العيش ياهوه
ـ طابوره ـ طلع عنينا !!ـ

واقف في طابوري شايف
واحد ـ راكن ـ حُمار
يعبي في عيش وماشي
مولعلي السيجار !!ـ

خدعونا يا ناس وقالوا
ده البيض حلو و تمام
ده تمنه معلّى ضغطى
يا عم غور ونام


ولا طن الحديد
سعره ناطط لفوق
اونكل " عز " حبيبنا
عايز كُله يدوق !!ـ

من فيض كرمه الكبير
فاتح كام ألف بيت
وباقي الشعب يصرخ
من ـ سعره ـ العفريت !!ـ

قولت أبنيلي بيت
واعملي كام عمارة
لقيت الطوب مشعلل
جايب ليهم خُسارة !!ـ

اصل المازوت غالي
يا خلق حبيتين
قالوا الطوب دا ابنه
لازم ـ يغلى ـ يومين


****

وخرجت م الكُلية
قالوا شُغل مفيش
قضيتها ع القهاوي
بالأفيون والحشيش !!ـ

ولقيت الدُنيا ضلمة
يا ناس أروح لمين !!ـ
قالولي الحل جاهز
روح شدلك نفسين

وانا مره وحدي قاعد
لقيتلك شيخ معدي
قعد يحكي معايا
وسألني ايه اللي عندي ؟

حكيتله كل حاجا
من أول المشوار
قالي ربك مسامح
ربك حليم غفار

ونصحني اني اكافح
اعمل مشروع بسيط
وساعدتني الحكومة
قصت ليا الشريط !!ـ

من أول يوم يا عمي
وانا معزوق مصروفات
ورق ترخيص وغيره
والأدهى إمضاءات

محتاجة كام لحلوح
من جيبي اللي انخرم
ال إيه عايزين رشاوي
متقولشي هبني الهرم !!ـ


وسألت الناس قالولي
طريقك على بره سالك
اضرب ـ باسبور ـ وخلص
ع البحر ـ متقولش هالك


بيّعت ابويا وأمي
كل اللي حوشوه
وسافرت ويا أخينا
ولقيتهم ـ فتشوه ـ !!ـ

اتاريه كان مدلدل
من جيبه كام جنيه
الضابط قام منادي
مشوا سعادة البيه !!ـ

واتكومنا في مراكب
والكُل فوق بعض
ونلاقي حاجات بتقرض
يا أخينا بطل " عض "



يا مصر يا بلدي
إحترت انا فيكي
لا وجودي يوم عاجبك
ولا هربي يرضيكي !!
ـ

7 comments:

shoshr said...

ايه الكلام الجامد ده يابنى

ده لسان الشعب بالظبط

ولو حصل حاجه ولا انا اعرفكم ولا انتوا تعرفونى

كلماتكم جميله ياشباب

وللاسف هو ده الواقع الى عايشين فيه

gamalpotter said...

الصراحه يا برى انا ما بفهمش فى الحاجات دى ف مش هقدر اجاملك ولا اقول حاجه

بس اكيد الكلام ده جميل وليه معنى وغرض

وويلكم باك ليك يا مان

kalcool said...

دانته مصمم تودينا المعتقل ياعم

وسمعني اغنيه
يا ساكن في ليمان طره نفسي اكل معاك كوز دره

:D

Anonymous said...

روحنا فى داهية قصدى رحتوا فى داهية انا مالى

Anonymous said...

جميله اوى بجد
بس انت اتكلمت عن العيش بس ونسيت تتكلم عن الحلاوة
وبما ان العيش في ازمة فمش هيبقى موجود عيش وحلاوة
للاحتياط اشتريهم الاول

Anonymous said...

يا مصر يا بلدي
إحترت انا فيكي
لا وجودي يوم عاجبك
ولا هربي يرضيكي


الله عليكم ياشباب
بجد تسلم ايديكم
تحفة والله
وداطبعامش جديد عليكم

Mo7amed Elbery said...

شوشر حُبي منور والله ـ والحمدُ لله انه كان لسان الشعب :D

جي منور يا حُبي ومش مهم تفهم المُُهم يوصلك الإحساس والمعنى والغرض

كلكول دونت ووري مش هنروح في اي داهيه ـ هنروح أبو زعبل قُريب

وتحياتي للعالم المُتخفيه اللي ردت ـ منووورين